הנחיות לתכנון חניה בבית פרטי

מתכנן לבנות בית פרטי על מגרש ומעוניין לתכנן ולהוסיף חניה פרטית לרכבך? האם בנית בית פרטי או רכשת נכס פרטי ואתה מעוניין לבנות חניה? ובכן, תכנון חניה הוא צעד מתבקש בכל פרויקט לבניית נכס מגורים או נכס מסחרי, ובמדינת ישראל יש את תקנות התכנון והבניה (התקנת מקומות חניה) המסדירות את הקמת החניות בארץ. התקנות עברו לא מעט שינויים במהלך השנים.

מהן התקנות לבניית חניה בישראל והאם הן חלות גם חניה פרטית?

ביוני 2016 פורסם תיקון לתקנות התכנון והבנייה, התיקון בחתימתו של שר האוצר דאז משה כחלון נוגע למקומות חניה. התיקון משקף את מדיניות המחוקק הישראלי לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, כאשר אחת ההחלטות של הממשלה היא להפחית את כמות כלי הרכב הנכנסים מידי יום למרכזי הערים, וזאת במקביל לקידום תשתיות התחבורה הציבורית.

חשוב לדעת כי תיקון תקן החניה הארצי קובע את הכללים להתקנת מקומות חניה. כיום, תקני החניה הציבורית נקבעים על פי סוג והיקף השימוש בקרקע הייעודית. בעבר הלא רחוק, התקנים נקבעו לפי מודל של הנחיות מינימום, אך בעקבות הגודש בדרכים נקבעה מדיניות להפחתת כניסת רכבים למרכזי הערים, לכן הוחלט גם לקבוע תקני מקסימום להגבלת כמות מקומות החניה בערים.

התקן הסופי לכמות מקומות החניה בערים נקבע על ידי מהנדס העיר ויושב ראש הוועדה לתכנון מקומי. בתקנות החדשות יש הוראות לצמצום כמות מקומות החניה עבור ייעודים כמו מסחר ותעסוקה, אך באזורי המגורים התקנות שונות מאחר ורואים באחזקת רכב פרטי על ידי משקי הבית כצורך משמעותי.

התיקון החדש מצמצם גם את כמות מקומות החניה המיועדות לאזורי מגורים, וכמות מקומות החניה המותרת משתנה בהתאם לאזור ומאפייני השימוש בקרקע. בפועל, התיקון משפיע על שוק המגורים כיוון שחל ביקוש לדירות חדשות גדולות מאחר שהתקנות מקצות יותר מקומות חניה לבעלי הדירות המרווחות, ובנוסף רבים החלו לחפש דירות יד 2 הכוללות חניה צמודה בטאבו.

ההוראות החדשות עשויות להשפיע גם על מי שמעוניין לתכנן ולבנות חניה בביתו הפרטי החדש או הקיים. התקנות העדכניות מקנות לוועדות התכנון והבניה המקומיות יותר שיקול דעת בעניינים הקשורים לכמות מקומות החניה ביישוב. לכן, חשוב מאוד לתכנן את החניה בבית הפרטי בעזרת יועצים מנוסים ועל ידי חברה מובילה המתמחה בכך.

דגשים חשובים כאשר מתכננים ובנים חניה פרטית

קשה מאוד להסתדר בישראל ללא רכב פרטי, וזאת בהיעדר תשתיות וגישה נוחה לתחבורה ציבורית. לכן, מי שמתכנן לבנות בית פרטי מוסיף לתוכניות המוגשות לוועדת התכנון הבנייה בקשה לקבלת היתר לבניית חניה פרטית, וניתן להגיש בקשה גם להוספת חניה לבית פרטי קיים.

ההוראות קובעות את גודל החניה מבחינת אורך ורוחב, אם בונים חניון תת קרקעי יש מגבלת גובה. ההוראות לתכנון ובניית חניה נחשבות למורכבות מאוד, ולרוב גם מעוניינים להוסיף שערים לחניה פרטית, לכן יש לכלול בבקשה לקבלת היתר בנייה שרטוטים ומידע על החניה הפרטית והשער המתוכנן.

מומלץ שלא לוותר על שער ידני או חשמלי לחניה פרטית, השער מספק שכבת הגנה על הרכב, מונע כניסת זרים ואורחים לא רצויים, מקנה תחושה של ביטחון ופרטיות ומונע ונדליזם בשטח הפרטי. השער חייב להתאים לחניה ולסוג הרכב, לכן התכנון הוא קריטי וכדאי לפנות למומחים לנושא זה.

ראוי לציין כי בניית חניה בבית פרטי ללא קבלת היתר או תוך חריגה מתנאי ההיתר שהתקבל, היא עבירת בנייה חמורה, זו עבירה פלילית על כל המשתמע מכך. במקרים מסוימים ניתן לקבל אישר בדיעבד לבניית החניה, אך לא מומלץ לבנות על אישור זה וכדאי להקפיד על החוק ולקבל היתר מתאים.

השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן