​רעיונות לעיצוב הבית

רעיונות לעיצוב הבית להגברת הבטיחות של אנשים מבוגרים

בעולם העיצוב נקבעו מספר עקרונות עיצוב אוניברסליים שמאפשרים ליצור בית בטוח ונוח עבור אנשים מבוגרים, ורבים מהם יכולים לשמש גם בתים קיימים, באמצעות כמה התאמות.

השימוש בעקרונות אוניברסליים לשם עיצוב הבית אינו מיועד, כפי שאולי אפשר להבין, אך ורק לאנשים מבוגרים או לבעלי מוגבלויות פיזיות. התפישה של עיצוב אוניברסלי דוגלת בהפיכת מרחב המחייה ושטח העבודה לנוחים ולבטוחים באותה מידה, ונגישים לכולם, ללא קשר לגובה או ליכולת פיזית. רעיונות אלה עשויים לעזור להפוך את הבית לבטוח יותר עבור אדם מבוגר, אבל הם מתוחכמים דיים, על מנת שיאומצו על ידי בעלי בתים בכול הגילאים.

לשמור על הרכב – בעולם המודרני, לכול משפחה יש לפחות רכב אחד. כל אדם, אבל במיוחד אנשים מבוגרים שבביתם יש חניה פרטית, יעשו בחכמה אם יתקינו תריס גלילה חשמלי בפתח החניה. בדרך זו הם ישיגו שני יתרונות חשובים:

  • נוחות – קל לפתוח ולסגור את התריס החשמלי, גם מרחוק.
  • בטחון – תריסי גלילה מרתיעים את העבריינים הפוטנציאליים. בנוסף, התריסים עשויים מחומרים חסיני אש ובכך מעכבים את התפשטות האש במקרה של שריפה.

לשמור על הידיים – אתם בטח לא מקדישים תשומת לב רבה לסיבוב כפתור הדלת, אבל מי שסובל מדלקת פרקים או מבעיות בריאות דומות, מודע לכך שסיבוב הכפתור לפתיחת הדלת עלול להכאיב לו. כל שנדרש לעשות זה להחליף את הכפתור לסגנון פתיחה אחר כמו מנוף, שיכול להקל על חיי המבוגרים. מנופים הם גם שיטה טובה יותר, מאשר סיבוב הידית, לפתיחת ברז המים.

רצפה ידידותית – רצפה חלקלקה מסוכנת. כל הרצפות בבית צריכות להיות עמידות בפני החלקה. אפשר להוסיף מחצלת נגד החלקה מתחת לשטיחים, או להיפטר מהשטיחים לחלוטין. גם הבדלי גובה בין החדרים יכולים לגרום למעידה, לכן חשוב לחסל מפגעים אלה ולהקפיד על שטחים בגובה אחיד.

מדרגות בטוחות – אנשים מבוגרים שגרים בדירה שיש בה מדרגה אחת או יותר, צריכים להיות מודעים לכך שמדרגות עלולות להיות מסוכנות במיוחד. מעקות הם חובה, ועדיף משני צידי המדרגות במידת האפשר. גם התאורה חיונית, וצריך לוודא שכול גרם המדרגות מואר היטב מלמעלה למטה. הגדרה ברורה של הצעדים שמראים היכן קצה המדרך, יכולה לעזור למניעת נפילות.

מקום מואר היטב – לא רק גרם המדרגות נזקק לתאורה טובה. חדר אפל יכול גם הוא לגרום למעידה או לנפילה. חשוב לוודא שבכול חדר או מסדרון יש תאורה נאותה. הכניסות הן מסוכנות במיוחד, בעיקר אם הן לא מוארות היטב.

מקום להנחת חפצים – צרור מפתחות, דואר, כובע, תיק… כל אלה יכולים לפגום באיזון כשמישהו נכנס הביתה או יוצא ממנו. בנוסף לאספקת תאורה בכניסה לבית, חשוב להציב כאן משטח (שולחן או ספסל) עליו אפשר יהיה להניח את החפצים ובכך להבטיח שהאזור אכן בטוח.

חדר אמבטיה טוב יותר – לא רק בר במקלחת הופך את הרחצה לבטוחה יותר. יש דרכים נוספות להגברת הבטיחות בחדר האמבטיה כמו מוטות אחיזה ליד האסלה. אמנם, זה בטוח יותר להיכנס למקלחת מאשר לאמבטיה, אבל אם בחדר יש רק אמבטיה, כדאי להוסיף מוטות אחיזה שיסייעו לכניסה וליציאה מהאמבט.

השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן